B à la Brown 2011.08.20. 07:58

Repülés Napernyővel („Parasol”) a Libalaposon, 1913-ban

 

A hazai repülés történetében kimagasló helyet foglal el a szarvasi születésű Székely Mihály (eredeti családi nevén Szrnka), a magyar aviatika úttörője. 1885. január 11-én született. A szarvasi gimnázium diákja volt 1895-1903-ig, és tanulmányait jeles érettségi bizonyítvánnyal fejezte be. Gépészmérnöki oklevelét a budapesti műegyetemen szerezte meg. Ezt követően több éven át repülőgép-szerkesztéssel és repüléssel foglalkozott. Érdemei elismeréseként 1911-ben állami ösztöndíjban részesítették és tanulmányútra küldték a Franciaországba. Innen a bécsújhelyi repülőtérre és repülőgépgyárba került, ahol pilótavizsgát tett, s berepülőpilótának és konstruktőrnek szerződtették. Az itt rendezett nemzetközi repülőversenyen 1090 m magasságra emelkedett – ami akkor rekordnak számított. Sikereinek csúcsát 1911. július 19-én érte el azzal, hogy Bécsújhelyről Budapestre repült. Az utat osztrák gyártmányú gépen tette meg 4 óra 20 perc alatt. Érdemeinek elismeréséhez tartozik az is, hogy az akkori magyar kormány 30 ezer koronát utalt ki számára azzal, hogy azt a hazai aviatika fejlesztésére fordítsa. Az összegből 1913-ig négy miniplánt – egyfedelű repülőgépet - épített. Ezek közül az egyikkel, a „Parasol” nevű gépével Székely bemutató repülést tartott Szarvason. A kétüléses gondolával ellátott gép hajtóműve 50 lóerős volt, tömege 260 kg, fesztávolsága 11 m, hossza 8,8 m, magassága 2,9 m, sebessége 70 km/h. A korabeli tudósítások szerint Székely a szarvasi bemutatót eredetileg 1913. július 13-ra tervezte, azonban az esős, viharos idő miatt ekkor nem vállalta a felszállást. Erre egy hét múlva, 1913. július 20-án került sor. Sok ezer érdeklődő jelenlétében a szarvasi Libalapos – az Öntözési Kutató Intézet lakótelepének - területéről szállt fel gépével, és mintegy 15 km-es repülés után sértetlenül ért földet. Ez a szarvasi volt egyébként az egyik utolsó repülése, mert egy hónappal később, 1913. augusztus 20-án rendezett budapesti repülőversenyen lezuhant, kórházba került, s ezután végleg lemondott a további repülésekről. Budapesten hunyt el 1959. április 3-án.
 
Székely Mihály emlékét Szarvason a Vajda Péter u. 1-es szám alatt a Tessedik Sámuel Múzeum, az egykori református gimnázium falán márványtábla őrzi, illetve a Kossuth Lajos u. 9. szám alatt a Székely Mihály Szakmunkásképző, Szakközépiskola és Diákotthon épületén egy bronzreliefes emléktábla.
 
 
A magyar repüléstörténet egyik úttörőjének szülővárosában van manapság is egy kis repülőtér. A Kákahalmi repülőtér füves, 550 m hosszú kifutópályája Szarvas és Szentes közötti úton található. Kisebb repülőgépek leszállására és felszállására alkalmas. (Pozíció 6km/3nm S Szarvas/ Koordináta / Co-ordinates N464815 E203140 / Magasság / Elevation 81m 272ft).
 
 

Szarvasról a budapesti Liszt Ferenc Repülőtér egyébként pontosan 142 km távolságra található.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szeretemszarvast.blog.hu/api/trackback/id/tr983166237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása